Politikken

Klæbu Arbeiderpart program

KUNNSKAP OG SKOLE

Vi vil investere i lærernes kompetanse, gode skolebygg og en tidlig oppfølging av hver enkelt elev. Klæbu Arbeiderparti vil sørge for at lærere får mer tid til å undervise, gis mulighet til etterutdanning, gi elever og lærere bedre arbeidsmiljø og sørge for at alle barn blir sett og hørt. Selv om Klæbuskolene er gode på mange områder er det fortsatt noe som kan bli bedre. Mange gjør hver eneste dag en stor innsats i klasserommene i Klæbu. Dette skal vi bygge videre på i årene som kommer. En god skole er viktig i utviklingen av et godt oppvekstmiljø. Klæbu Arbeiderparti vil satse på nærmiljøet gjennom ungdomsklubben, idretten, kulturskolen og frivilligheten.

HELSE OG OMSORG

Det er viktig med et helhetlig helsetilbud fra du blir født og gjennom hele livet.

Klæbu må ha et godt helsesøstertilbud og tett oppfølging av barn og ungdom. Vi skal ha et spesielt fokus på de som lever under omsorgssvikt.

For at innbyggerne skal være friske lengst mulig, må forebyggende arbeid prioriteres. Klæbu kommune må være godt forberedt på eldrebølgen og den voksende gruppen av yngre demente. Klæbu Arbeiderparti vil bygge et nytt sykehjem /servicesenter som skal drives av Klæbu kommune og ikke en privat aktør! De eldre i Klæbu skal ha en god og aktiv alderdom enten de velger å bo hjemme eller på sykehjem.

NÆRING OG SAMFERDSEL

Som en liten enhet i en stor region er det svært viktig med tett samarbeid mellom næringsliv og lokalpolitikere. Kommunen må prioritere lokale interesser og ønsker ute i større sammenhenger. Næringslivet i Klæbu må tas med og prege kommunal planlegging og prioritering. Det er viktig med en bærekraftig utvikling når det gjelder vilt, fiske, jord- og skogbruk. Klæbu er en stor skogbrukskommune og Klæbu Arbeiderparti vil se på tiltak for å øke avvirkning av hogstmoden skog.

Fullføring av FV 704 krever tett kommunal oppfølging. Vi må samtidig ha økt oppmerksomhet på øvrige veier i bygda.

Klæbu Arbeiderparti vil være miljøbevisst og sette høye krav til lokalt kollektivtilbud i alle deler av bygda. Vi vil ta større initiativ ved nye ruteopplegg og justeringer.

KOMMUNEREFORM

Klæbu Arbeiderpartiet står fast på at det er behov for endringer i kommunestrukturen. Endringer i kommunestrukturen skal begrunnes i lokale behov og ønsker, og at frivillighet er hovedregelen for oss. Uten at vi får andre oppgaver fra staten og at inntektssystemet forblir uendret, skal Klæbu kommune fortsette som egen kommune. Vi vil også beholde fylkeskommunen, med oppgaver minimum som i dag.

Klæbu kommune skal møte fremtiden som fleksibel og publikumsvennlig tjenesteprodusent. Vi er sikre på at kommunale tjenester fra en medarbeiderstab, som er opptatt av kvalitet og kompetanse, gir oss de beste tjenestene.

Vi håper du gir Klæbu Arbeiderparti din stemme ved valget og ønsker deg et godt valg.

Vedlegg 1